Single Blog

Als ik mij rot voel, dan ga ik eten.

Je voelt je boos, verdrietig, ellendig, moe. Je wilt gewoon iets lekkers, nu gelijk! Je wilt je emoties weg eten.

Je weet al precies wat je wilt. Je gaat ook gewoon door met eten. Soms heb je zelf niet eens in de gaten dat je nog steeds aan het eten bent.

Je eet om dat vervelende gevoel van binnen kwijt te raken. Dat ene nare moment te vergeten. Om je na afloop weer ellendig te voelen over wat en hoeveel je hebt gegeten…

Iedereen verwerkt emoties op zijn eigen manier. Sommige gaan dan eten. De honger die je op dat moment ervaart, is niet de honger van je lichaam. Het is eten om de pijn te verzachten. Emotionele pijn is vaak een oorzaak, maar ook andere emoties kunnen een rol spelen.

Deze 5 emoties zijn de grootste veroorzakers van emotioneel eten:

Eenzaamheid en verdriet

Gevoelens die vaak samengaan. Je voelt je alleen, daar wordt je verdrietig van. Door het eten voel je troost. Het eten wat je op een dergelijk moment eet bevat vaak suiker en/of vet. Je lichaam maakt daardoor op dat moment het stofje endorfine aan. Endorfine zorgt voor fijne gevoelens. Daardoor heb je even een beter gevoel.

Teleurstelling

Er loopt iets anders zoals je had gewenst. Je baalt ervan, je bent er verdrietig van. Je gaat eten om de teleurstelling weg te werken.

Stress

Stress voel je vaak al zelf aan je lichaam. Spieren gespannen, een naar en leeg gevoel van binnen. Je gaat eten om de leegte op te vullen. Door stress maakt je lichaam het stofje cortisol aan. Van cortisol krijg je vaak meer trek. Waardoor je nog meer gaat eten.

Verveling

Je verveeld je en daardoor ga je eten. Door met eten bezig te zijn, ben je bezig met iets. Daardoor gaat de tijd sneller voor je gevoel.

Geluk

Deze emotie verwacht je niet gelijk in dit rijtje, toch hoort geluk er zeker bij. Veel mensen gaan eten als er iets goed gaat. Om te vieren dat het gelukt is. Ze trakteren zichzelf op een ijsje, een stuk gebak. Wat ze maar lekker vinden. Dat is hun manier om zichzelf te belonen.

Wat je er zelf NU al aan kan doen.

Beweging zal je zeker helpen om deze eetbuien aan te pakken.

Beweging zorgt er namelijk ook voor dat je lichaam het stofje endorfine aanmaakt. Het is niet voor niets dat je na afloop van sporten een voldaan en tevreden gevoel hebt. Je bent trots op jezelf, je lichaam voelt lekker. Een hoop goede gevoelens.

Beweging gaat ook stress tegen. Beweging zorgt voor ontspanning, voor lichaam en geest. Dus de kans wordt kleiner dat je lichaam het stofje cortisol aanmaakt. De kans op eetbuien wordt dan automatisch ook lager.

 

Comments (0)

© Copyright 2017 - Yourfitcoach.nl - Arian van Dijk