Single Blog

Help, hoe kom ik de feestmaand gezond door!

Opzien tegen de feestdagen. Vrezend voor dat getal op de weegschaal in januari. Al dat lekkere maar vooral ongezonde eten. Hoe ga ik dit allemaal weerstaan.

Herken jij dit ook?

Hieronder geef ik je een aantal tips om op een bewustere en gezondere manier de feestdagen door te komen.

Tip 1. Zet geen snoep als decoratie op tafel

Help, hoe kom ik gezond de feestmaand doorKun je nooit met je handen van al die heerlijke chocolade afblijven? Zet het dan vooral niet op tafel als eetbare decoratie. Vind je het wel gezellig staan, zet dan liever een heerlijke fruitschaal neer met makkelijk eetbaar fruit. Denk aan appels, mandarijnen, druiven en bananen.

Het is nergens voor nodig om de hele dag door te snoepen, puur omdat het bijna kerst is. Dat is een keuze die je zelf kunt maken. Ook zonder kerstkransjes op tafel kun je kerstsfeer creëren.

Tip 2. Ga niet op een lege maag het huis uit

Zorg ervoor dat voordat je de deur uitgaat om naar het feestdiner te gaan je al wat gegeten hebt. Denk dan aan voedingsmiddelen rijk aan vezels. Dit kunnen appels zijn, schaaltje havermout of een speltbroodje met tomaat. Hierdoor heb je minder honger en is de verleiding om de chocoladetaart te laten staan gemakkelijker, of het in ieder geval te beperken tot 1 stukje in plaats van 3 stukken.

Tip 3. Eet rustig en geniet ervan

Focus niet op de hoeveelheid eten, maar kies voor kwaliteit. Kijk eerst wat je echt wilt eten voordat je opschept. Geniet van de lekkerste gerechten, neem je tijd om van het eten te genieten. Eet rustig en proef de smaak echt.

Als je snel eet zit je in korte tijd vol zonder dat je echt geproefd hebt wat je hebt gegeten. Dat is zonde, want dat uitgebreide kerstdiner werk je niet naar binnen om in leven te blijven maar juist om te genieten van de heerlijke smaken.

Tip 4. Stop wanneer je vol zit

Het klinkt zo logisch maar je bent er waarschijnlijk al zo vaak ingetrapt. Stoppen wanneer je vol zit.

Voel je dat je verzadigd raakt? Stop dan met eten. Stop in ieder geval met lastig verteerbaar voedsel, zoals vlees. Besef wanneer je voldoende hebt gegeten en ervan genoten hebt. Nog meer genieten heeft waarschijnlijk een lichamelijke en geestelijke prijs.

Het is toch veel fijner om straks heerlijk in slaap te vallen, in plaats van je ‘s nachts opgeblazen en misselijk te voelen?

Tip 5. Zorg zelf voor het eten

Misschien voor dit jaar te laat maar om alvast te opperen voor volgend jaar. Als je zelf verantwoordelijk bent voor het eten, ben jij degene die bepaalt wat er op tafel komt. Je kunt namelijk uitstekend een koolhydraatarm kerstdiner bereiden.

Tip 6. Licht vrienden en familie in

Laat je vrienden en familie weten dat je op je eten let. Zeker als je bij iemand op bezoek gaat voor een kerstdiner is het handig ze dat van te voren te laten weten.

Voel je vooral niet bezwaard om dit aan te geven. Op deze manier moet je ook wel wilskracht en doorzettingsvermogen laten zien. Je wilt je immers niet laten kennen.

Tip 7. Drink voldoende water

Een glas water drinken één uur voor en na de maaltijd helpt de spijsvertering!

Tijdens de maaltijd teveel drinken is niet aan te raden. Hierdoor krijg je door processen in je maag een opgeblazen gevoel.

Pas ook op met alcohol. Alcohol krijgt voorrang in het spijsverteringsproces waardoor de rest sneller wordt opgeslagen als vetten.

Tip 8. Gezonde start

Altijd eerst gezond beginnen. Een goede start vormt een grotere kans van slagen. Begin altijd eerst met een salade of een soep voordat je met het hoofdgerecht begint. Je zult merken dat je eerder vol bent en minder ruimte voor het dessert hebt.

Tip 9. Wees bewust van verleidingen

Nu ga je ongetwijfeld oog in oog komen te staan met een verleiding tijdens de feestdagen.

Op dat moment moet je sterk in je schoenen staan en bedenken wat je doel ook alweer is. Wanneer je de verleiding hebt kunnen weerstaan zal het je een fantastisch gevoel geven. Als je toegeeft aan de verleiding voel je je daarna waarschijnlijk juist slap en gefrustreerd.

Drie stappen om de verleiding makkelijk te kunnen weerstaan.

  1. Wees je bewust van de verleiding. Wanneer je je bewust bent van iets kun je er ook bewust iets tegen doen.
  2. Focus op je doelen en op het gevoel wat je zult hebben wanneer je sterk blijft.
  3. Loop weg of verwijder de verleiding. Loop weg van de tafel met snoepgoed of vraag iemand of ze de schaal met oliebollen ergens anders kunnen neerzetten.

Tip 10. Neem een kleiner bord

Neem een kleiner bord. Hierdoor zullen de porties automatisch ook kleiner worden. We hebben vroeger allemaal geleerd ons bord leeg te eten en doen dit nu dus nog steeds. Eet langzaam en geniet, het is geen wedstrijd! Je zult je aan het einde van de avond lekkerder voelen wanneer je niet propvol zit.

Geniet van de gezelligheid en besef, gezelligheid zit niet in eten maar in liefde en samenzijn.

Fijne feestdagen en begin je goede voornemens komend jaar met de hulp van Your Fit Coach 

Neem contact op

Comments (0)

© Copyright 2017 - Yourfitcoach.nl - Arian van Dijk