Single Blog

Mindset.

Mindset

Je bent wat je denkt dat je bent

Deze week ga ik het hebben over mindset. Bijna elke expert heeft het er over en in deze blog g ik je vertellen hoe ik het zie en help ik jou om door kleine aanpassing je mindset te veranderen. Als het is het maar 1%, elke 1% verbetering levert je op lange termijn zo veel op.

Mindset is tegenwoordig een super vaak gebruikt woord en je zie het zo vaak in allerlei contexten voorbij komen. Maar wat is mindset eigenlijk? Ik weet niet hoe andere er naar kijken maar ik zie het als volgt:

Mindset is in mijn ogen de manier waarop je naar jezelf kijkt. Misschien zegt de dikke van Dalen wat anders. Maar in mijn context en beleving is dat het. Tenminste zo gebruik ik het.

Nu de uitleg waarom ik het zo zie. Mindset gaat volgens mij om de manier hoe jij jezelf ziet. Vind jij jezelf een opgever, dan zal je snel opgeven. Vind je jezelf een doorzetter, zal je gedrag vertonen van een doorzetter. Het mooie van dit is, dat je door anders te gaan denken, je anders gaat handelen. Dus val je in de eerste categorie of heb je andere eigenschappen die jou belemmeren, er is nog hoop.

Hoe kom ik aan deze wijsheid? Goeie vraag! Er zijn tal van onderzoeken gedaan door verschillende slimme mensen die hier verstand van hebben en daaruit blijkt dat je gedachte super veel invloed hebben op handelen. Onderzoeken zijn leuk maar praktische voorbeelden zijn beter.

Als je eenmaal doorhebt, wat jouw gedachtes zijn, kan je hier iets mee. Je gedachte kunnen jou super hard bedonderen. Ik zal een voorbeeld geven. Denk eens aan een citroen. Waarschijnlijk gebeurt er iets in je mond en krijg je een wat waterige mond. Is er een citroen? Nee. Dit doen je gedachtes. Niet overtuigend? Nog een voorbeeld dan. Denk aan de mooiste man of vrouw die jij kent en waar jij best een keer een beschuitje mee zou willen eten. In je onderbuik gebeurt er wat en helaas voor de meeste is hij of zij is niet eens in de buurt of in het slechtste geval heeft hij of zij niet eens interesse. In je hoofd heb je al van alles gedaan met hem of haar en dat geeft jou een bepaald gevoel. Is er wat gebeurt? Helaas niet, voor de singles en gelukkig niet voor de bezette lezers. Dit is een typische geval, dat je hoofd bepaalde emoties of gevoelens sturen.

Deze voorbeelden hebben niets of heel weinig te maken met het veranderen van je leefstijl. Maar wat dit voorbeeld aangeven is dat wanneer je je gedachte je ergens heen brengen, dat het een lichamelijk reactie oplevert. Beetje een kromme zin, maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden. Je mag hem nog een keer lezen om te kijken of het voor jou duidelijk is wat ik bedoel.

Wat kan jij met deze wijsheid? Wat ik je met deze blog mee wil geven is, dat je de gedachtes die hebt kan sturen. Stel jij vindt jezelf een opgever? Ben je dan ook echt een opgever? Ben je met alles een opgever? Stel je rijdt in je auto en je weet de weg niet meer? Zet je dan de auto langs de kant en zeg je, ‘Nou ik weet het niet meer hoor, ik blijf wel hier.”? Nee, natuurlijk niet. Je gaat opzoek naar de goede weg, je hebt tenslotte toch nog genoeg benzine en is dat niet zo, dan tank je gewoon bij de eerste de beste benzinepomp en ga je weer verder. Dus eigenlijk ben je niet altijd een opgever. Want je weet bij dit voorbeeld, dat het wel weer goed komt. Zal ik je iets moois vertellen!? Je leefstijl veranderen is  bijna hetzelfde, misschien nog wel makkelijke dan de weg terug vinden. Het enige wat je moet doen is bewuster eten, bewegen, goed slapen en dit volhouden.

Zie de benzine als de jaren die jij nog te leven hebt, in heel veel gevallen genoeg tijd om er wat aan te doen dus. De goede weg is je gezondere leefstijl. En natuurlijk mag je wel een keer een omweggetje nemen, door een wijntje, biertje, een patatje of wat anders minder gezonds te nemen. Maar weet dan wel dat je er langer over doet om op je bestemming te komen. Maar iedereen doet het op zijn eigen manier. En doe het op een manier die je heel je leven vol kan houden.

Ik heb weer een kleine opdracht voor jullie.

  • Ga deze week na welke gedachtes jou belemmeren in het halen van je doelen
  • Vraag jezelf waarom je deze gedachtes hebt? (vb. het voor jezelf goedpraten van bepaalde acties, geen pijn willen voelen, je willen bewijzen tegenover andere, aandacht vragen, enz)
  • Bedenk of deze gedachtes je verder helpen
  • De laatste stap is, denk goed na welke gedachtes je wel verder helpen en probeer deze eens een weekje uit.

Nog een laatste houten bordjes one-liner om dit mindset verhaal af te maken.

Is de soep heet, wacht dan even met eten.

Comments (0)

© Copyright 2017 - Yourfitcoach.nl - Arian van Dijk